zaterdag 9 november 2013

Succes volgens GroenLinks


Dinsdagavond 5 november maar weer eens naar de deelraadsvergadering West. Altijd een uitje. De PvdA gaat vragen stellen over de bouw van de parkeergarage. Langzaam begint het door te dringen dat de financiering, de schadeafhandeling en vele andere zaken niet of niet goed geregeld zijn. Misschien toch een niet zo goed plan, die garage? De PvdA had voorwaarden gesteld aan hun akkoord en nu wilden ze weten hoe het daar mee zit. Want de verantwoordelijk portefeuillehouder doet vooral wat hem uit komt. Aanvang 21:30. Wij zitten om negen uur met zijn allen klaar want je weet maar nooit. Als je zo uitkomt, vervroegen ze om tactische redenen een agendapunt. Deze keer liep de vergadering weer zoals gewoonlijk gigantisch uit. Wat nog aan de orde was de tussentijdse evaluatie van Ringparkeren en Slimmer Reizen. Er ontspon zich een hilarische discussie. Er hadden zich weliswaar maar 9 mensen voor de 200 plaatsen gemeld maar dat was gezien de trage wijze waarop gedragsverandering nu eenmaal verloopt, toch echt een groot SUCCES te noemen zegt de trotse GroenLinkser De Jager.
Nee, het liep niet zoals gedacht maar het komt allemaal goed en dan wordt het succes nog groter. Alleen geen idee wanneer. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het een slecht plan is dat ook nog slecht wordt uitgevoerd want het is een plan van GroenLinks. GroenLinks loopt met zijn plannen nu eenmaal ver voor op iedereen en dat wordt niet altijd begrepen. Kijk maar naar andere wereldsteden. Daar wordt al heel anders tegen parkeren aangekeken. Als je visie hebt is stadsdeel West makkelijk te vergelijken met Mexico City of zo.
Het succes werd nog groter, zo moest ik begrijpen, door de overige 191 plaatsen aan te bieden aan bewoners die op de wachtlijst staan voor een parkeervergunning. Binnen no-time hadden zich hiervoor 400 mensen gemeld. Volgens het fijne democratische principe “Wie het eerst komt die het eerst maalt” kregen de eersten die zich gemeld hadden een parkeerplaats.
Dat die 191 slimmerds nu voor een prikkie kunnen parkeren en gewoon op hun plek de wachtlijst blijven staan daar is natuurlijk niets oneerlijks aan. Nee, en het breidt ook het aantal geparkeerde auto’s in West niet uit vond de portefeuillehouder dus er was nog steeds sprake van consistent beleid. Er verhuizen nu eenmaal mensen en die leveren hun parkeervergunning in en die worden maar voor de helft weer uitgegeven en dan kunnen er (hoera!) toch weer parkeerplaatsen worden opgeheven. Vervolgens kan dus de openbare ruimte worden verbeterd. De parkeertarieven voor de vergunninghouders moeten natuurlijk wel omhoog om dat te kunnen betalen. Niet voor de ringparkeerders want anders breng je geen gedragsverandering tot stand. Dat nieuwe bewoners ook weer op de wachtlijst gaan staan wordt voor het gemak maar vergeten.
Bij het Slimmer Reizen precies het zelfde verhaal. Ook al weer een briljant plan dat niet helemaal begrepen wordt. Daar hadden zich wel 13 mensen voor gemeld. Ook hier gaat de gedragsverandering maar traag. Maar natuurlijk ook een groot SUCCES. Het was zoals een raadslid zei: gênant. Dat de bewoners van West net zoals De Jager voor hun eigen deur in hun eigen auto willen stappen is natuurlijk volstrekt onbegrijpelijk.
Het was nu al een leerzame avond. Je hoeft niet te kunnen rekenen om portefeuillehouder te worden en als je ego vele malen groter is dan je verstand ga je in de politiek in en dan is alles wat je doet een succes. Verbeteren van de openbare ruimte is er vooral voor zorgen dat je verder moet lopen naar je geparkeerde auto. Een fijn vooruitzicht als je wat ouder wordt. Bedankt maar weer GroenLinks.
pd 9 november 2013

1 opmerking:

Peter Denissen zei

Vooruitlopend op de evaluatie van het ringparkeren in de deelraad heeft de De Jager maar vast een jubelend artikel in het buurtkrantje west.amsterdam.nl (Jaargang 3, nummer 10) laten plaatsen. Voor het nieuwe "fenomeen" van het ringparkeren is "grote belangstelling" weet hij te melden. Wij hebben het nog steeds over 9 belangstellenden. pd 14-11-2013